GOJI.FI
       gojimarja - todellinen supermarja
 
 
   Etusivu      Chia
 
 
chia-siemenet
 
 
 
 
 
 

 
 
 
 
 
 
 
 
 

CHIA-SIEMENET

 

Maya- kielellä chia tarkoittaa voimaa ja voimistumista ja sitä nämä siemenet tarjoavatkin. Ne auttavat parantamaan vastustuskykyä ja suorituskykyä sekä lisäämään kestävyyttä. Chia-siemenet auttavat edistämään terveyttä ja ne muun muassa auttavat ehkäisemään sydän- ja verisuonisairauksia alentamalla huonoa kolesterolia (LDL) ja nostamalla hyvää kolesterolia (HDL).

Chia-siemenet sisältävät runsaasti eri ravinteita, kuten proteiineja, kasviöljyjä, kuituja, antioksidantteja ja eri vitamiineja (A, B1-, B2- ja B3-vitamiineja), lisäksi ne sisältävät kattavasti eri mineraaleja, kuten sinkkiä, kalsiumia, rautaa, mangaania ja fosforia. Paras puoli chia-siemenissä on, että ne sisältävät runsaasti omega-3- rasvahappoja. Omega-3- rasvahappojen saanti on tärkeää, koska ne tasapainottavat omega-6- rasvahappojen negatiivisia vaikutuksia elimistössä. Omega-6- rasvahapot ovat toki terveellisiä, mutta liiallisena määränä saatuna niiden vaikutukset kääntyvät negatiivisiksi. Omega-6- rasvahappoja saadaan päivittäisestä ravinnosta liikaa, koska sitä saadaan lähes kaikesta ravinnosta. Siksi onkin tärkeää saada riittävästi omega-3- rasvahappoja.



CHIA-SIEMENTEN TERVEYSVAIKUTUKSET

Sen lisäksi, että chia-siemenet ovat terveellisiä sydämellesi, ne ovat myös hyväksi suolistollesi. Chia-siemenet auttavat vatsavaivoihin, varsinkin ummetukseen, koska ne sisältävät runsaasti kuituja jotka auttavat parantamaan suoliston toimintaa. Kolme ruokalusikallista chia-siemeniä sisältää 10 grammaa ravintokuitua. Jos haluat saada saman kuitumäärän esimerkiksi kaurahiutaleista, sinun tulee syödä kaurahiutaleita 100 gramman edestä.



CHIA-SIEMENTEN KÄYTTÖ

Chia-siemenet sopivat hyvin jogurtin, smoothien tai puuron joukkoon. Voit sekoittaa 1-2 rkl siemeniä runsaaseen vesimäärään, jolloin siemenistä muodostuu hyytelömäistä massaa. Hyytelöä on helppo sekoittaa useiden eri ruokien joukkoon, kuten esimerkiksi salaattiin. Jos syöt siemeniä sellaisenaan, ilman liotusta, turpoavat ne vatsassasi ja keräävät nestettä kehostasi. Runsaasti käytettynä saattavat aiheuttaa nestehukkaa, joten kannattaa pitää huoli riittävästä veden juonnista. 


CHIA-SIEMENTEN RAVINTOSISÄLTÖ

Ravintosisältö / 100g:

Kaloreita: 423

Proteiineja: 23g

Hiilihydraatteja: 5g

Rasvaa: 28g

Ravintokuituja: 33g 



TUTUSTU MUIHIN SUPERFOODEIHIN


MACA   RAAKAKAAKAO   ACAI-MARJA   SPIRULINA   PAKURIKÄÄPÄ   KOOKOS   MUUT SUPERFOODIT